tiistai 16. marraskuuta 2010

Yhdessä tekemisen työkaluja

Sain suuren etuoikeuden osallistua e-Oppimiskeskuksen Digital Competence and Learning- seminaariin. Osaatko uida, pysytkö pinnalla, Sosiaalinen media, käytännön kokemuksia, onnistumisia ja haasteita. Seminaarin monille mainioille puhujille suuri kiitos - hihoihin tarttui monta hyvää knoppia ja aivan varmasti jaan asioita eteenpäin tulevissa tehtävissä.

Facebook on ajan ilmiö, selvä juttu. Niin on MySpace, Twitter ja moni muu. Sen sijaan Messenger on hieman jo last-season ja mIRC on tosidataajien juttu, jota käyttävät ne aidot tietokonenörtit. Sosiaalinen media ja etenkin sen tuomat monet mahdollisuudet ovat arkipäivää, mutta kysymys kuuluukin käytämmekö niitä hyväksemme ja vielä tärkeämpää - ruokkiiko ilmapiiri jossa työskentelemme uusien menetelmien käyttämistä.

Opiskelija saapuu tunnille ja avaa kannettavan tietokoneen (Olkoon nyt vain tietokone, merkillä ei ole väliä). Luennoitsijalta saa varsin usein tapauksessa osakseen hieman paheksuvan katseen, onpa joku kerta tullut kehotus keskittyä siihen "oikeaan oppimiseen" ja laittamaan tietokoneet takaisin laukkuun. Tilanne on lähes identtinen kuin menisin hevoskärryillä kuorma-auton viereen sanomaan että annahan miesten hoitaa kuljetukset ja vie mokoma lelu pois. No, eipä vanhanaikainen ja kankea ajattelu uutta ole, vielä 60-luvulla Saksassa yliopistossa valmistui tutkimus jonka mukaan traktori ei ikinä korvaa hevosta peltotöissä. No, kuinkas kävikään.

Opettajat ovat oppinsa saaneet yliopistoissa vuosikymmeniä sitten. Suotakoon heille siis tietty kankeus uusien humputusten suhteen. Olen varmasti itse isona samanlainen, joskin yritän sitä välttää. Seminaariantiin palatakseni voisi olla siis paikallaan mainita muutamia näitä huippusovelluksia. Josko aloitamme sillä perinteisimmällä, jota siis nuoret ja vanhat, jo 500 miljoonaa ihmistä mailmassa käyttää, siis Facebookilla.

Facebook, tuo Mark Zuckenbergin ja tiettävästi hänen kaverinsa hengentuote on hurmannut tietoyhteiskunnan kautta maapallon. Se tarjoaa mainion tavan luoda puhelinluettelo - kirja ihmisistä joiden kanssa olet verkostoitunut. Sen avulla tavoitat sähköpostia paremmin kaukaisemmatkin henkilöt siinä missä parhaat ystäväsikin. On monesti tilanteita, joissa puhelimeen puhuminen on vaikeaa, mutta sen sijaan tietokoneella voi ongelmitta kirjoittaa. Yhteystiedot pysyvät ajantasalla, ja viestivälineistä voit valita mieleisesi. Voit lähettää viestiä, chattailla, synkata tiedot Skypeen ja soittaa joko Skypellä tai ihan vain puhelimella. Kätevää, helppoa ja nopeaa. lisäksi voit luoda mainoskanpanjoita, boikottikampanjoita, yhteisöjä, löytää samanhenkisiä ihmisiä. Varjopuolena on toki se, että voit tärkeänkin luennon nukkua ohi kun chat-horroksessa joriset illan juhlajärjestelyjä.

Entä Slideshare, Prezi? Mainioita kapineita. Jaat slidet, muun näkevät ne mutta näkevät myös nimesi. Voit kirjoittaa kommenttitekstejä ja avata powerpoint-esitystäsi satunnaisille lukijoille. Moni luennoitsijoista ei edes ruvennut sähläämään muistitikkujen ja koneiden kanssa, vaan avasi internetistä esityksensä. Mainio keino välttää turhia sisäänloggauksia hitaissa tietojärjestelmissä, slidet ovat välittömästi koko luentoväen ladattavissa tai katsottavissa. Hyöty on molemminpuolinen, miksi sitä ei enempää käytetä?

Jos vielä kolmas, siis kirsikaksi kakun päälle. Otetaan vaikka Skype, joka tulikin jo mainituksi. Sovellus on kaikille ilmainen ja soittaa voi ympäri maailmaa internetin kautta ilman lisämaksua. Osallistuimmepa jopa etänä erääseen kehitystyöryhmän palaveriin ja pääsimme osaltamme myötävaikuttamaan lopputuloksiin. Ehdottomasti, kiistatta tätä tulisi hyödyntää pienryhmätyöskentelyssä ja koittaa tuoda hyötyjä osaksi opiskeluja.

Perinteisen valita-valita-valita -mallin sijaan ajattelin esittää pari parannusehdotusta. Ihan vain nice to know, pari tavoitetta itselleni ja pari haastetta opetukselle.

Itse lupaan seuraavan slideshown tehdä Prezin tai Slidesharen kautta, en enempää panttaa tietoa itselläni. Pihtaaminen ei ole hyvä, tässäkään. Avoimuudella ja yhteistyöllä luon parempia tuloksia niin itselleni kuin muillekin.

Opettajat, arvoisat lehtorit. Tehkää te samoin, jakakaa materiaalia VIRTUAALISESTI, älkää pihdatko sitä itsellänne älkääkä ainakaan jakako monisteita. Kerron sen suoraan, 50% jakamastanne paperijätteestä menee suoraan minne se kuuluukin - paperinkeräykseen. Lopusta 25%:a menee sinne viikon päästä, 15% päätyy kansioon hukkuen sieltä kuukauden päästä ja vain 10% menee aitoon hyötykäyttöön. Eli virtualisoitukaa!

Sen lisäksi ottakaa näitä uusia työkaluja käyttöön opetukseen. Antakaa pallo opiskelijoille, katsokaa mihin ennakkoluuloton mieli pystyy ja venyy. Arvostelkaa lopputuloksia, älkää menetelmiä. Älkää urautuko prosesseihin vaan antakaa osa valvonnasta ja käskyttämisestä yhteisön itseohjautuvuuden hoidettavaksi.

Lopuksi visio 2020, niinkuin näitä aina suurten asiakirjojen lopuksi esitetään. Haluaisin astua luokkahuoneeseen, jossa jokaisella opiskelijalla on kannettava tietokone mukanaan ja ennenkaikkea valmiudet hyödyntää sitä opiskelussa. Haluaisin pitää luentoa etänä ja nähdä pienryhmätöiden edistyvän avoimissa kehitysympäristöissä.

Yhdessä tehden eteenpäin, yksilöistä osaamista ja joukosta voimaa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti