tiistai 12. huhtikuuta 2011

Sosiaalinen media mukana yrityksen arkipäivässä

Sosiaalinen media markkinoinnin ja myynnin kasvun tukena sekä yrityskuvan rakentajana. Miten ja millä tavalla on järkevintä lähteä hyödyntämään sosiaalista mediaa jokapäiväisessä yrityskäytössä. Tällä osa-alueella on havaittavissa jatkuvaa kehitystä.
On huomioitava ja hallittava alueen riskit, sekä tiedostettava miten mahdolliset riskitekijät voidaan poistaa.

Esimerkkejä sosiaalisen median kohteista: wikit, blogit, youtube, facebook..... yms..

Tärkeimpänä kohteena yrityksille nostaisin verkkokeskustelujen mahdollisuuden. Yritys pystyy tätäkautta pitämään palavereja ja jakamaan tietoa asiakkailleen. Verkkoalustaiset keskustelut toimivat myös myynnin tukena. Asiakkaalle voidaan esitellä verkon välityksellä esimerkiksi materiaaleja. Verkkokeskustelut mahdollistavat myös etätyöskentelyn.

Sosiaalinen media mukana yrityksen sisäisessä viestinnässä avaa ovet tiedon vapaaseen jakamiseen ja siirtämiseen. Sosiaalisen median hyödyntäminen lähtee usein liikkeelle viestinnästä esimerkiksi yrityksen ylläpitämästä sisäisestä blogista. Työntekijät pystyvät näin havaitsemaan ja määrittämään olennaisen tiedon paremmin. Kanavan avulla voidaan puolittaa esimerkiksi sisäisen sähköpostin määrä.

Yrityksen tulee kuitenkin hahmottaa ja rajata sosiaalisen median hyödyntämistä, sillä kaikki tieto ei ole riskitöntä. Vapaasti kommentoitavat ja julkiset blogit avaavat myös negatiivisessa mielessä mahdollisuuksia asiakkaille. On osattava rajata ja hahmottaa mikä julkinen väylä säilyttää hyvän maun periaatteen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti